Ca adult, Albert Einstein și-a amintit de un eveniment esențial din viața sa care i-a inspirat interesul pentru descoperirea științifică. Avea patru sau cinci ani și a rămas în pat cu o boală din copilărie, când tatăl său i-a întins o busolă magnetică de buzunar cu care să se joace. A petrecut o oră răsucind busola, întrebându-se cum acul a știut întotdeauna să indice spre nord.
Volumul Internet Invention: From Literacy to Electracy îl citează pe Albert Einstein despre cum jocul cu această busolă i-a inspirat dragostea pentru știință. „Încă îmi amintesc”, a scris el, „că această experiență a făcut o impresie profundă și de durată asupra mea. Ceva profund ascuns trebuia să fie în spatele lucrurilor”.
Ca părinte, probabil îți place să-ți vezi copilul jucându-se. Este incredibil să le auzi ideile și să afli despre noile lumi pe care le creează. Este, de asemenea, distractiv să vezi cât de creativi pot fi pe măsură ce își folosesc imaginația pentru a afla despre lumea din jur.
Cu toate acestea, jocul este mult mai puternic pentru copii decât își dau seama mulți părinți. Este de fapt cheia învățării. Cercetătorii și educatorii din întreaga lume au descoperit că jocul poate ajuta la îmbogățirea învățării și la dezvoltarea abilităților cheie, cum ar fi ancheta, expresia, experimentarea și munca în echipă.
Ce este jocul semnificativ?
Școlile care folosesc educația Montessori se concentrează pe încurajarea copiilor să învețe prin „joc semnificativ”.
1. Oferă copilului o alegere cu privire la ceea ce vrea să facă
2. Se simte distractiv și plăcut pentru copil
3. Evoluează spontan, mai degrabă decât să ofere copiilor un scenariu de urmat
4. Este condus de motivația intrinsecă cu privire la ceea ce vrea copilul să facă
5. Creează un mediu fără riscuri în care copiii pot experimenta și încerca idei noi.
În jocul semnificativ, copiii sunt participanți activi. De exemplu, în loc să ia o lecție pasivă, copiii își asumă roluri alături de colegii lor și răspund celorlalți copii conform regulilor de joc pe care le-au creat.
În timp ce „regulile” pot părea contraintuitive ideii jocului liber, voluntar, un sistem de reguli mentale este de fapt una dintre celelalte caracteristici cheie ale jocului. Copiii le pot spune în mod explicit, le pot forma în colaborare sau pot urma un lider selectat sau pot avea un sentiment inerent al ceea ce guvernează condițiile angajamentului lor jucăuș. Această negociere activă și plăcută a regulilor și simbolurilor poate oferi o serie de beneficii ale învățării.
Cum învață copiii prin joacă?
În prezentarea TedX Talk, profesorul Doris Fromberg de la Universitatea Hofstra explică de ce jocul este o parte atât de importantă a procesului de învățare pentru copii: "Copiii mici învață în moduri destul de diferite [decât adulții]. Ei învață comparând experiențele fizice, prin interacțiunile cu alte persoane și propriile sentimente. Și învață o cantitate enormă prin imaginația lor ... Jocul este ceea ce reunește părțile logice și creative ale creierului."